Veelgestelde vragen

Heb je een vraag over je bezoek aan Castellum?
Hieronder vind je de antwoorden op de meest gestelde vragen.

Staat je vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op.
T 0172 - 429 292
E kaartverkoop@castellum.nl

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Wat als mijn theatervoorstelling niet doorgaat?

Als tickethouder wordt je per e-mail op de hoogte gebracht als een voorstelling wordt verplaatst of geannuleerd. 

In dit laatste geval kun je kiezen voor een digitaal tegoed of restitutie. Is de voorstelling verplaatst naar een andere datum, die niet in je agenda past? Dan kun je ook voor die voorstelling weer de keuze maken of het bedrag omzet in een digitaal tegoed of wil laten restitueren. 

Wat moet ik doen als ik mijn e-tickets niet heb ontvangen?
  1. Check je spamfolder.
  2. Betaalde e-tickets vind je ook eenvoudig terug in je account via Mijn Castellum.
  3. Lukt het niet? Mail dan naar kaartverkoop@castellum.nl 
Hoe zorg ik dat ik niet teveel betaal voor mijn kaartje?

Wil je zeker weten dat jouw ticket geldig is én dat je de juiste prijs betaalt, let dan goed op:

  1. Ga bij de aanschaf van een ticket altijd(!) naar de officiële website van het theater of de artiest. Daar staat de link naar het officiële (voor)verkoopadres. De meeste tickets voor evenementen in Nederland worden verkocht door Eventim, Ticketmaster, de NTK of via ticketsystemen als See Tickets, CM.com, GUTS tickets, Eventix, Stager en Ticketkantoor;
     
  2. Is een evenement uitverkocht, laat je dan op de wachtlijst zetten. De afdeling kaartverkoop informeert je als er een plek vrijkomt. Kijk voor meer informatie over externe mogelijkheden op weetwaarjekoopt.nl;
     
  3. Heb je twijfels bij een verkoopkanaal, controleer dan op de website van de politie of er bij deze partij meldingen zijn van fraude;
     
  4. Mocht je alsnog opgelicht zijn, vraag dan meteen schriftelijk of per e-mail je geld terug bij de partij waar je je ticket hebt gekocht. Bij geen reactie, doe dan aangifte bij de politie. Het is sowieso belangrijk om het bedrijf dat jou opgelicht heeft, te melden bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM). De ACM kan optreden bij overtreding van de wet;
     
  5. Ben je opgelicht en heb je via je bank aan de frauduleuze ticketpartij betaald? Vraag dan de gegevens van deze partij op je bank. Hoe dat werkt en hoe je je geld mogelijk terugkrijgt, lees je op de website van de Consumentenbond.

Als je via Google zoekt naar een ticket, kijk dan altijd goed of je op de juiste website terecht komt en klik niet zomaar op de eerste de beste aanbieder! En als je eenmaal een ticket gekocht hebt, publiceer deze dan nergens met de barcode zichtbaar. Zo voorkom je dat fraudeurs jouw barcode gebruiken om toegang te krijgen tot het evenement. 

THEATER

Wat moet ik doen als ik mijn e-tickets niet heb ontvangen?
  1. Check je spamfolder.
  2. Betaalde e-tickets vind je ook eenvoudig terug in je account via Mijn Castellum.
  3. Lukt het niet? Mail dan naar kaartverkoop@castellum.nl 
Wat als mijn theatervoorstelling niet doorgaat?

Als tickethouder wordt je per e-mail op de hoogte gebracht als een voorstelling wordt verplaatst of geannuleerd. 

In dit laatste geval kun je kiezen voor een digitaal tegoed of restitutie. Is de voorstelling verplaatst naar een andere datum, die niet in je agenda past? Dan kun je ook voor die voorstelling weer de keuze maken of het bedrag omzet in een digitaal tegoed of wil laten restitueren. 

Is er een wachtlijst?

Vanaf twee weken voor aanvang van een uitverkochte voorstelling openen we een wachtlijst. Aanmelden kan door te bellen naar de kaartverkoop (0172-429 292) of online op de voorstellingspagina. Wanneer er een plaats vrijkomt zetten we jouw wachtlijst reservering om naar een normale reservering. Je ontvangt via e-mail een bevestiging met een betaallink (deze is 24 uur geldig).
Wanneer je je hebt aangemeld voor de wachtlijst van een voorstelling, vind je dit terug in je account op Mijn Castellum. Mocht je geen interesse meer hebben, dan kun je daar ook je aanvraag annuleren. 

Een paar dagen voor de voorstelling vervalt de wachtlijst en kan iedereen weer direct online kaarten reserveren als er toch nog stoelen beschikbaar komen. We raden je dus aan om ook zelf de website in de gaten te houden.

Waarom betaal ik transactiekosten?

De transactiekosten zijn de kosten die betrekking hebben op onze kaartverkoop. Dit zijn onder andere kosten gerelateerd aan het verkoopsysteem en de website.

Waar vind ik mijn tegoed?

Eventuele tegoedbonnen en vouchers met saldo, einddatum en code vind je terug in Mijn Castellum onder het kopje ‘Persoonlijk tegoed’.  

Hoe zet ik mijn tegoed in?

Klik in het betaalscherm op de rode button 'Klik hier om een digitaal voucher van Castellum te verzilveren'. Vul bij je online bestelling de unieke code van je voucher in om je tegoed in te zetten. 

Kan ik contant betalen?

Het is bij Castellum uitsluitend mogelijk met pin of contactloos te betalen. Wij accepteren daarnaast de Nationale Theater & Concertbon, Podium Cadeaukaart en de Nationale Bioscoopbon. De Podium Cadeaukaart en de Nationale Bioscoopbon zijn tijdens openingstijden te koop aan de kaartverkoopbalie van het theater.

Kan ik mijn kaarten annuleren?

Ja, dat kan. 
Bekijk hieronder de voorwaarden:

THEATER

FILM

Waarom kan ik de stoelen die ik wil niet aanklikken?

Om te voorkomen dat er losse stoelen overblijven is dit niet mogelijk. Het systeem is ingericht om ervoor te zorgen dat er zo veel mogelijk mensen naar de voorstelling kunnen. Neem contact op met de afdeling via kaartverkoop@castellum.nl of bel tijdens openingstijden van de balie naar 0172-429292 om te kijken wat er mogelijk is. 

Is Castellum toegankelijk voor rolstoelgebruikers?

Ja, alle verdiepingen zijn via een lift bereikbaar en er is een aantal aangepaste sanitaire voorzieningen. 

Per zaal is een beperkt aantal rolstoelplaatsen beschikbaar. Deze zijn te reserveren via kaartverkoop@castellum.nl 

Kijk voor meer informatie op Toegankelijkheid.

Kan ik met de Podium Cadeaukaart betalen?

Jazeker, het saldo kan zowel online als aan de kaartverkoopbalie worden verzilverd voor theaterkaarten. De Podium Cadeaukaart kan helaas niet voor filmkaarten gebruikt worden. 

Betalen met Podium Cadeaukaart?
Kies in het betaalscherm voor 'Online cadeaukaart'. Klik vervolgens op de 'Volgende'. 

Verkopen jullie ook de Podium Cadeaukaart?

Ja. Podium Cadeaukaarten zijn te koop bij de kaartverkoopbalie van het theater en online via deze link

Kan ik met de Kunst & Cultuur Cadeaukaart of Nationale Entertainment Card betalen?

Helaas, deze accepteren wij niet. 

Mag mijn kind op schoot?

Natuurlijk! Ieder kind heeft echter een eigen kaartje nodig (er wordt geen onderscheid gemaakt tussen baby, peuter of schootkind). Bij al onze Jeugd & familie voorstellingen staat een 'vanaf' leeftijd. Daarmee geeft het gezelschap /artiest aan vanaf welke leeftijd de voorstelling geschikt is, gebaseerd op inhoud en lengte van de de voorstelling. Uiteraard zijn verschillen in ontwikkeling tussen kinderen in dezelfde leeftijdscategorie. Het is aan de ouder/begeleider om te beslissen en hierbij rekening te houden met de 'vanaf' leeftijd. 

Handig om te weten: bij elke zaal kun je gratis een stoelverhoger lenen! 

Wat houdt de leeftijdindicatie in?

Bij al onze Jeugd & familie voorstellingen staat een 'vanaf' leeftijd. Daarmee geeft het gezelschap /artiest aan vanaf welke leeftijd de voorstelling geschikt is, gebaseerd op inhoud en lengte van de de voorstelling. Uiteraard zijn verschillen in ontwikkeling tussen kinderen in dezelfde leeftijdscategorie. Het is aan de ouder/begeleider om te beslissen en hierbij rekening te houden met de 'vanaf' leeftijd. 

Ik ben mijn wachtwoord vergeten

Geen zorgen als je je wachtwoord bent vergeten. Kies voor 'Wachtwoord Vergeten?' op de inlogpagina. Het nieuwe wachtwoord wordt via e-mail verzonden. Als je de e-mail niet ontvangt, controleer dan je SPAM-folder. 

Misschien moet je je account nog her activeren. Klik HIER voor meer informatie.

Ik kan niet inloggen en ben al langer gast, wat moet ik doen?

Kun je niet inloggen terwijl je zeker weet dat je wachtwoord correct is? Misschien is het nodig om je account opnieuw te activeren op onze website. Kies voor 'Registreren' in plaats van 'Aanmelden'. Na registratie ontvang je een e-mail met een 4-cijferige code. 

Voor meer informatie, bekijk de uitleg op Mijn Castellum. 

FILM

Wat moet ik doen als ik mijn e-tickets niet heb ontvangen?
  1. Check je spamfolder.
  2. Betaalde e-tickets vind je ook eenvoudig terug in je account via Mijn Castellum.
  3. Lukt het niet? Mail dan naar kaartverkoop@castellum.nl 
Kan ik mijn kaarten annuleren?

Ja, dat kan. 
Bekijk hieronder de voorwaarden:

THEATER

FILM

Zit er een pauze in de film?

Op de website is aangegeven of de film een pauze heeft. 

Hoe zet ik mijn tegoed in?

Klik in het betaalscherm op de rode button 'Klik hier om een digitaal voucher van Castellum te verzilveren'. Vul bij je online bestelling de unieke code van je voucher in om je tegoed in te zetten. 

Is Castellum toegankelijk voor rolstoelgebruikers?

Ja, alle verdiepingen zijn via een lift bereikbaar en er is een aantal aangepaste sanitaire voorzieningen. 

Per zaal is een beperkt aantal rolstoelplaatsen beschikbaar. Deze zijn te reserveren via kaartverkoop@castellum.nl 

Kijk voor meer informatie op Toegankelijkheid.

Waarom staat het filmprogramma er maar t/m woensdag op?

Een filmweek in Nederland loopt van donderdag t/m woensdag. Het programma wordt elke week aangepast op basis van nieuwe releases. Het nieuwe programma staat elke week op maandagavond op de website. 

Tot wanneer draait film <X>?

Dat is afhankelijk van het succes van de film en van de nieuwe releases. Het is daarom niet mogelijk om op voorhand aan te geven hoeveel weken een film in Castellum te zien is. 

Wat betekent OV of NL?

Sommige animatie- / familiefilms worden zowel in de originele versie (OV) als in een Nederlands gesproken versie (NL) uitgebracht. 

Achter de filmtitel wordt vermeld welke versie het is.

Tot welke leeftijd geldt de kindprijs?

De kindprijs is voor kinderen t/m 11 jaar. 

Mag mijn baby mee naar de film?

Wij raden af kinderen jonger dan 2 jaar mee te nemen naar de film. 

Kinderen tot 1 jaar hebben gratis toegang, wanneer ze bij de ouders op schoot zitten. Voor kinderen vanaf 1 jaar dient altijd een ticket gekocht te worden. 

Bij overlast voor andere bezoekers is het risico voor de ouders en kunnen zij verzocht worden de zaal te verlaten. 

Kan ik contant betalen?

Het is bij Castellum uitsluitend mogelijk met pin of contactloos te betalen. Wij accepteren daarnaast de Nationale Theater & Concertbon, Podium Cadeaukaart en de Nationale Bioscoopbon. De Podium Cadeaukaart en de Nationale Bioscoopbon zijn tijdens openingstijden te koop aan de kaartverkoopbalie van het theater.

Mijn kind is nog geen 16 jaar en wil naar een 16+ film. Mag dat?

Bezoekers jonger dan 16 jaar worden niet toegelaten bij een film die de leeftijdsclassificatie 16 jaar en ouder heeft. Ook niet onder begeleiding van een volwassene. Ten laste artikel 240a van het Wetboek van Strafrecht mogen wij hier geen enkele uitzondering maken. 

Bij twijfel moet je je kunnen legitimeren. Kijk voor meer informatie op Kijkwijzer

Kan ik met de Nationale Bioscoopbon betalen?

Jazeker, het saldo kan zowel online als in de bioscoop worden verzilverd. De Nationale Bioscoopbon kan helaas niet voor theaterkaarten gebruikt worden. 

Verkopen jullie de Nationale Bioscoopbon?

Ja. De bon is op te waarderen tussen de € 10 en de € 150. 

Om van de Nationale Bioscoopbon een nog origineler cadeau te maken, is deze bon leuk te verpakken in een filmblik. Het filmblik kost € 2,00. 

Online is de bioscoopbon te koop via bioscoopbon.nl

Kan ik mijn eigen 3D-bril meenemen?

Jazeker. Ook verkopen wij 3D-brillen, die na aankoop jouw eigendom zijn. 

Kan ik een 3D-film in 2D kijken?

Ja. Bij ons kun je een speciale 2D-bril lenen. 

Waarom kan ik de stoelen die ik wil niet aanklikken?

Om te voorkomen dat er losse stoelen overblijven is dit niet mogelijk. Het systeem is ingericht om ervoor te zorgen dat er zo veel mogelijk mensen naar de voorstelling kunnen. Neem contact op met de afdeling via kaartverkoop@castellum.nl of bel tijdens openingstijden van de balie naar 0172-429292 om te kijken wat er mogelijk is. 

Waarom betaal ik transactiekosten?

De transactiekosten zijn de kosten die betrekking hebben op onze kaartverkoop. Dit zijn onder andere kosten gerelateerd aan het verkoopsysteem en de website.