Veelgestelde vragen

Heb je een vraag over je bezoek aan Castellum?
Hieronder vind je de antwoorden op de meest gestelde vragen.

Staat je vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op.
T 0172 - 429 292
E kaartverkoop@castellum.nl

Tickets

Op welke manieren kan ik tickets kopen?

Koop geen tickets via niet-erkende verkooppunten.  Deze wederverkopers vragen woekerprijzen en werken niet in opdracht van of samen met Castellum. Kijk voor een lijst van officiële verkopers en tips hoe jij kan helpen de doorverkoop te bestrijden op weetwaarjekoop.nl

Waarom kan ik de stoelen die ik wil niet kiezen in de zaalplattegrond?

Ons systeem is ontworpen om te voorkomen dat er lege stoelen overblijven. Wanneer je bijvoorbeeld twee kaarten reserveert en er nog drie stoelen beschikbaar zijn in een rij, zal het systeem deze stoelen niet selecteren. Dit komt omdat er na jouw reservering een stoel overblijft. In zalen met ‘laatste stoelen’ kan dit soms een beetje vervelend zijn. Neem in dit geval gerust contact op met onze kaartverkoop & informatie voor verdere hulp.

Moet ik voor (kleine) kinderen ook een kaartje kopen?

Ja, elk kind heeft een eigen kaartje nodig, ongeacht of het een baby, peuter of schootkind is. Om een prettig theaterbezoek voor jullie, andere bezoekers en de artiesten te waarborgen, is het niet toegestaan om baby’s mee te nemen naar de voorstelling. Als een oudere broer of zus meedoet in een amateurproductie, raden wij aan om geen baby’s tot één jaar mee te nemen. Indien je toch besluit je baby mee te nemen, verzoeken wij je dringend om gehoorbescherming voor je baby te voorzien.

Wat houdt de leeftijdindicatie bij theater in?

Bij al onze Jeugd & familie voorstellingen staat een 'vanaf' leeftijd. Daarmee geeft het gezelschap /artiest aan vanaf welke leeftijd de voorstelling geschikt is, gebaseerd op inhoud en lengte van de de voorstelling. Uiteraard zijn verschillen in ontwikkeling tussen kinderen in dezelfde leeftijdscategorie. Het is aan de ouder/begeleider om te beslissen en hierbij rekening te houden met de 'vanaf' leeftijd. 

Waarom betaal ik transactiekosten?

De transactiekosten zijn de kosten die betrekking hebben op onze kaartverkoop. Dit zijn onder andere kosten gerelateerd aan het verkoopsysteem en de website.

Welke betaalmiddelen/cadeaubonnen accepteren jullie?

Online betaalmiddelen:
 . iDEAL
 . Podium Cadeaukaart
 . Nationale Bioscoopbon
 . Castellum tegoed(bon) met waardeboncode 

Aan de kaartverkoopbalie kan ook betaald worden met:
 . Pin/contactloos
 . Papieren Castellumbonnen (waardes €5,00|€7,50|€10|€25), deze zijn niet meer te koop, we accepteren ze nog wel)
 . Papieren Theater- & Concertbon

Kan ik met de Kunst & Cultuur Cadeaukaart of Nationale Entertainment Card betalen?

Helaas, deze accepteren wij niet. 

Is er een wachtlijst?

Vanaf twee weken voor aanvang van een uitverkochte voorstelling openen we een wachtlijst. Aanmelden kan door te bellen naar de kaartverkoop (0172-429292) of online op de voorstellingspagina. Wanneer er een plaats vrijkomt zetten we jouw wachtlijst reservering om naar een normale reservering. Je ontvangt via e-mail een bevestiging met een betaallink (deze is 24 uur geldig).
Wanneer je je hebt aangemeld voor de wachtlijst van een voorstelling, vind je dit terug in je account op Mijn Castellum. Mocht je geen interesse meer hebben, dan kun je daar ook je aanvraag annuleren. 

Een paar dagen voor de voorstelling vervalt de wachtlijst en kan iedereen weer direct online kaarten reserveren als er toch nog stoelen beschikbaar komen. We raden je dus aan om ook zelf de website in de gaten te houden.

Moet ik mijn e-tickets printen?

Printen kan, maar hoeft niet. Scannen vanaf je telefoon is natuurlijk veel duurzamer. 

Wat moet ik doen als ik mijn e-tickets niet heb ontvangen?
  1. Check je spamfolder.
  2. Betaalde e-tickets vind je ook eenvoudig terug in je account via Mijn Castellum.
  3. Lukt het niet? Mail dan naar kaartverkoop@castellum.nl 
Kan ik mijn tickets nog annuleren of ruilen?

Je kunt je tickets tot uiterlijk 24 uur voor aanvang van de voorstelling omruilen voor een tegoedbon die twee jaar geldig is. Voor annuleringen rekenen we €2,50 per kaart*. Annuleren op de dag van de voorstelling is helaas niet mogelijk, ongeacht de reden.

*VIP’s betalen geen annuleringskosten.

Om te annuleren of te ruilen, stuur je een e-mail naar kaartverkoop@castellum.nl met je ordernummer of bel tijdens openingstijden naar de afdeling kaartverkoop & informatie.

Voor filmkaarten geldt: je kunt tot 8 uur voor de filmvoorstelling annuleren door een e-mail te sturen naar bioscoop@castellum.nl. Je ontvangt een tegoedbon die twee jaar geldig is. De annuleringskosten bedragen €1,00 per kaart.

Wat als mijn theatervoorstelling niet doorgaat?

Als tickethouder wordt je per e-mail op de hoogte gebracht als een voorstelling wordt verplaatst of geannuleerd. In dit laatste geval wordt het betaalde bedrag teruggestort op het bij ons bekende bankrekeningnummer.  Is de voorstelling verplaatst naar een andere datum, die niet in je agenda past? We kunnen het bedrag omzetten in een tegoedbon of het bedrag terugstorten op je bankrekeningnummer. 

Mijn Castellum

Hoe maak ik een Mijn Castellum account aan?

Klik op de website rechtsboven op het poppetje icoon en maak een account aan door op ‘registreren’ te klikken.

Waarvoor gebruik ik Mijn Castellum?

 . Je tickets downloaden
 . Je actuele tickets en historie inzien
 . Je overzicht vinden van je Persoonlijk Tegoed
 . Je persoonsgegevens inzien en eventueel wijzigen 

Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat nu?

Geen zorgen als je je wachtwoord bent vergeten. Kies voor 'Wachtwoord Vergeten?' op de inlogpagina. Het nieuwe wachtwoord wordt via e-mail verzonden. Als je de e-mail niet ontvangt, controleer dan je SPAM-folder. 

Misschien moet je je account nog her activeren. Klik HIER voor meer informatie.

Je bezoek

Hoe laat openen de deuren van de theaterzaal voor een voorstelling?

De openingstijd van de zaaldeuren wordt bepaald door het bezoekende gezelschap. Er is geen vast tijdstip voor de opening; de deuren gaan pas open wanneer het gezelschap aangeeft dat ze klaar zijn. 

Wat is de eindtijd van de theatervoorstelling? Heeft de voorstelling een pauze?

Dat is per voorstelling verschillend. Wij proberen ruim voor de voorstelling op onze website de eindtijd (deze is bij benadering) van de voorstelling te communiceren en aan te geven of er een pauze is. 

Mag mijn kind op schoot?

Natuurlijk mag je een kind op schoot nemen. Houd er wel rekening mee dat ook kinderen een geldig ticket nodig hebben.

Handig om te weten: bij elke zaal kun je gratis een stoelverhoger lenen! 

Kan ik met contant geld betalen?

Nee, het is uitsluitend mogelijk met pin of contactloos te betalen. Dit is veiliger voor ons en sneller voor jou. 

Toegankelijkheid

Is Castellum toegankelijk voor rolstoelgebruikers?

Ja, alle verdiepingen zijn via een lift bereikbaar en er is een aantal aangepaste sanitaire voorzieningen. 

Per zaal is een beperkt aantal rolstoelplaatsen beschikbaar. Deze zijn te reserveren via kaartverkoop@castellum.nl 

Kijk voor meer informatie op Toegankelijkheid.

Mag mijn hulphond mee naar binnen?

Iedereen mag een officieel getrainde hulphond mee naar binnen nemen om hen te begeleiden. Neem contact op met  kaartverkoop & informatie voor een geschikte plaats in de zaal.

Wat zijn de voorzieningen voor slechthorenden in het theater?

In de theaterzalen kunnen bezoekers met een gehoorbeperking gebruikmaken van een systeem voor gehoorondersteuning. Deze voorziening is te verkrijgen bij de gastvrouw /heer naast de kaartverkoopbalie. Hier is ook een testzender geplaatst. Zo kun je vóór je in de zaal plaatsneemt je apparatuur optimaal instellen en daarbij eventueel hulp krijgen van de medewerkers.

Let op: in de bioscoop / bij de film is het niet mogelijk om gebruik te maken van de gehoorondersteuning en is ook geen ringleiding aanwezig.

Zijn er ook voorstellingen voor mensen met een visuele beperking?

In samenwerking met Stichting Komt het Zien! bieden wij voorstellingen aan die speciaal geschikt zijn voor mensen met een visuele beperking. Vooraf is er een inleiding om kennis te maken met het decor en de kostuums. Tijdens de voorstelling verzorgt een blindentolk van Komt het Zien! een live audiobeschrijving, door visueel beperkten speciaal te horen via een draadloze koptelefoon. Blindengeleidehonden zijn uiteraard welkom. In het bestelproces is het mogelijk kaarten Met Blindentolk te reserveren

Theater voor iedereen! Kijk voor meer informatie op Toegankelijkheid.

Film

Zit er een pauze in de film?

Op de website is aangegeven of de film een pauze heeft. 

Waarom staat het filmprogramma er maar t/m woensdag op?

Een filmweek in Nederland loopt van donderdag t/m woensdag. Het programma wordt elke week aangepast op basis van nieuwe releases. Het nieuwe programma staat elke week op maandagavond op de website. 

Tot wanneer draait een film?

Dat is afhankelijk van het succes van de film en van de nieuwe releases. Het is daarom niet mogelijk om op voorhand aan te geven hoeveel weken een film in Castellum te zien is. 

Wat betekent OV of NL?

Sommige animatie- / familiefilms worden zowel in de originele versie (OV) als in een Nederlands gesproken versie (NL) uitgebracht. 

Achter de filmtitel wordt vermeld welke versie het is.

Tot welke leeftijd geldt de kinderprijs?

De kinderprijs is voor kinderen t/m 11 jaar. 

Wat is de minimale leeftijd voor bioscoopbezoek?

De minimale leeftijd is per film verschillend. Bekijk altijd het advies van de Kijkwijzer.

Let op! De leeftijdgrenzen van 16+ en 18+ zijn wettelijk bepaald, het is verboden om naar een film te gaan met deze keuring als je onder de 16 jaar bent. Je moet je kunnen legitimeren als het personeel hier om vraagt. 

De andere leeftijden van de Kijkwijzer zijn adviesleeftijden.

Het is niet toegestaan baby's onder de leeftijd van 24 maanden mee te nemen naar de bioscoop.

Hoe zit het met 16+ films?

Bezoekers jonger dan 16 jaar worden niet toegelaten bij een film die de leeftijdsclassificatie 16 jaar en ouder heeft. Ook niet onder begeleiding van een volwassene. Ten laste artikel 240a van het Wetboek van Strafrecht mogen wij hier geen enkele uitzondering maken. 

Bij twijfel moet je je kunnen legitimeren. Kijk voor meer informatie op Kijkwijzer

Kan ik mijn eigen 3D-bril meenemen?

Jazeker. Ook verkopen wij 3D-brillen, die na aankoop jouw eigendom zijn. 

Kan ik een 3D-film in 2D kijken?

Ja. Bij ons kun je een speciale 2D-bril lenen. 

Kan ik mijn filmkaarten annuleren?

Het annuleren van bioscoopkaarten is mogelijk tot uiterlijk 8 uur voor aanvang van de film. Stuur een mail met je e-tickets naar bioscoop@castellum.nl Tijdens de kaartverkoop voorafgaand aan de filmvoorstelling nemen wij helaas geen kaarten terug. 

Wij boeken het bedrag - minus €1,00 administratiekosten per kaart - op je account terug als digitale tegoedbon, deze is 2 jaar geldig en kan - ook in delen - gebruikt worden voor de aankoop van kaarten voor theater of film. Vul bij je online bestelling, de unieke code van je tegoedbon in om (deels) mee te betalen.

Overige vragen

Wat moet ik doen als ik iets ben kwijtgeraakt tijdens mijn bezoek?

Neem contact op met de afdeling kaartverkoop & informatie via kaartverkoop@castellum.nl. We nemen zo snel mogelijk contact met je op om te informeren of je verloren voorwerp is gevonden. 

Gaat mijn voorstelling door bij een weeralarm?

Ja, in principe wel. Op het moment dat er een weeralarm (geel of oranje) wordt afgegeven door het KNMI hebben wij altijd overleg met het gezelschap. Als onze medewerkers en de cast & crew bij het theater kunnen komen, dan gaat de voorstelling of film door. Mochten zij onverhoopt het theater niet kunnen bereiken dan informeren we je per mail.